madeleinespangberg

Magpasset

Kategori:

Idag var jag verkligen på topp under mitt magpass, svetten rann och lyckan bara sprudlade över mig. Jag tänkte nu förklara lite mer ingående vad jag gör på mitt nya magpass, tänkte göra detta varje dag så ni får höra om alla mina pass i veckan. 
 
Idag körde jag mage, jag älskar att träna magen, dock har jag svårt att hitta musklerna och få dem att kämpa riktigt bra som jag vill. Det har nog mycket att göra med mitt magproblem så innan jag börjar, börjar jag med att ligga på rygg på golvet slappna av och se till att magen sjunker ner mot mattan. På så sätt hittar jag mina magmuskler lite bättre. Om det är vettigt eller ej vet jag inte, men så gjorde jag alltid när jag dansade och det känns bra så jag fortsätter. Jag kör alltid två övningar med tre upprepningar av varje och efter det går jag in och kör 3-5min cardio för att få upp pulsen lite granna. 
 
Idag började jag med plankan, jag körde en minut vanlig, vilade lite granna innan jag gjorde plankan på sidan i 1/2 minut på varje sida. Sen var det vila och samma upprepning en gång till, vila och sen avslutade jag med 20sek vanlig planka och 20sek på varje sida, delade alltså sista repetionen på en minut.
 
Efter detta gick jag in och körde 3 minuter effektiv joggning. Detta kan jag byta ut ibland mot cykel eller crosstraniner men idag blev det joggning. 
 
Nästa två övningar var liggande benlyft vanliga och åt sidan. Liggande benlyft innebär att jag ligger på rygg, och lyfter bena upp och släpper långsamt ner dem mot marken igen, men det får inte nudda. Jag brukar köra med 2-3 kiloshantel fastklämd mellan fötterna. Men idag körde jag utan vikt helt då det kändes för mycket i ryggen med vikt. Här kör jag 10 vanliga och 5 åt varje sida och detta upprepar jag tre gånger. 
 
Sen var det in och jogga 3 minuter igen på samma sätt som innan. 
 
Nästa två övningar var höftlyft och crunches på boll, bakvända kallar jag dem. Det första höftlyft så ligger man på rygg, jag lägger 10kg på höfterna/magen och sen lyfter jag höfterna först till fothöjd och sista biten ställer jag mig på tårna. Förstår ni inte kan ni alltid googla på höftlyft. Det andra ställer jag mig i plankan position med fötterna på bollen, sedan drar jag knäna mot magen så bollen rullar och sen ut till startposition igen. Denna var enormt skön och de kändes med en gång att de tog rätt. Båda dessa körde jag 10 gånger 3. 
 
Efter detta var det 3 minuter joggning igen. 
 
Sista två övningarna var sittande benlyft och omvända crunches på bänk. Sittandebenlyft använder jag en halv balansboll och sitter på, samt att jag har en 1kg boll mellan knäna för att få rätt avstång mellan benen. Jag körde exakt som vanliga benlyft fast nu sittandes istället och på en halv balasboll då. Omvända crunches på bänk, så ligger jag på rygg på en bänk håller i mig under och börjar med benen rakt ut så att man ligger rakt, sen lyfter jag benen och sista biten ställer jag den rakt upp och lyfter med magen. Sen långsamt ner igen, detta gjorde jag 10 gånger på varje övning och så 3 stycker sett.
 
Tänkte att jag lägger upp en bild på den sista övningen, resten får ni fråga om eller googla er fram.. 
 
Efter detta extremt underbara passet satte jag mig och strecha i sisådär 30minuter, det är en bra avslappning och dessutom extremt skönt för kroppen tycker jag som älskar att strecha och pressa mig själv till max. Var länge sedan som jag hade en sådann genomgång av kroppen som jag hade idag och det var riktigt gött. Lyckades efter lite töjjande gå ner i spagat i på båda sidorna :)
 
Lycka till :D

Kommentarer

  • Moster Sonja säger:

    Va duktig du är gumman,
    Stor kram från mig

    Svar: Tack moster :D
    madeleinespangberg

    2013-04-22 | 15:39:59

Kommentera inlägget här: